BMK 3033 KETERAMPILAN MEMBACA

MARILAH KITA MEMBACA, MEMBACA BUDAYA BERWAWASAN

Wednesday 3 December 2014

Tajuk : Teknik Membaca KWLH

Pengenalan
Yahya Othman teknik ini diperkenalkan oleh Donna Ogle (1986) dan penting bagi mengaktifkan pengetahuan lalu pelajar. Model membaca ini berfungsi bagi menjana pemikiran yang aktif ketika membaca.

K(Know) – apa yang diketahui
W(Want) – apa yang hendak diketahui
L(Learned)- apa yang hendak dipelajari semasa membaca bahan bacaan itu.
H(How) – tambahan berkenaan tajuk yang dibaca

Teknik membaca KWLH adalah suatu teknik membaca secara kritis supaya pembaca dapat meninjau :
  1. Apa yang sudah diketahui?
  2. Apa yang akan diketahui?
  3. Apa yang sudah dipelajari selepas membaca?
  4. Bagaimana perkara–perkara tambahan yang ingin diketahui dapat dipelajari?

Tujuan :
  •  Membaca secara kritis.
  • Mengaitkan pengalaman yang sedia ada dengan perkara yang dibaca.
  •  Mengaitkan minat membaca perkara-perkara yang hendak diketahui.
  •  Mengenal pasti perkara-perkara yang sudah dipelajari dan perkara-perkara tambahan yang perlu diketahui lagi.
  •  Meningkatkan pemahaman pembaca berkenaan sesuatu bahan yang dibaca.

Langkah –langkah pelaksanaan:
  • Kenal pasti bahan yang hendak dibaca.
  •  Sediakan jadual seperti contoh di bawah.
  •  Buat catatan bagi perkara yang berkaitan di dalam jadual itu.

Cuba anda isikan ruangan yang disediakan dalam jadual di bawah berdasarkan petikan yang anda  pilih : 
     
      Tajuk : ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­______________________________________



K
(Apa yang sudah diketahui)
W
(Apa yang hendak diketahui)
L
(Apa yang sudah dipelajari)
H
(Bagaimana maklumat tambahan hendak dipelajari)









Kelebihan Dan Kekurangan Teknik KWLH


Kelebihan
Kekurangan
        Strategi pembacaan menggunakan teknik ini lebih berkesan
Pembacaan kurang berkesan jika pelajar tidak mempunyai pengalaman yang lalu.
         Dapat menjana idea pelajar dalam pembacaan
Pelajar tidak dapat menjana idea jika kurang pembacaan
         Mengaplikasi pengalaman dan pengetahuan sedia ada untuk memahami teks
Tidak dapat mengaplikasikan pengalaman dan pengetahuan sedia ada untuk memahami teks yang dibaca
         Dapat membayangkan dan menentukan apa yang ingin diketahui
Tidak dapat membayangkan dan menentukan apa yang ingin dibaca
            Dapat menentukan apa lagi yang perlu diperoleh (sekiranya perlu membuat pembacaan seterusnya)
Sukar untuk pelajar mencari bahan yang berkaitan dengan teks yang dibaca sebelum ini.





RUJUKAN :

      Yahya Othman (2003). Mengajar Membaca, Teori & Aplikasi Panduan Meningkatkan Kemahiran Mengajar Membaca. Pts Publications & Distributor SDN.BHD




No comments:

Post a Comment